Waar Facebook inmiddels tegen de grenzen van de groei van het aantal gebruikers lijkt aan te lopen, groeit het zakelijk netwerk LinkedIn nog hard door. Tot grote vreugde van beleggers.

Wie zo gelukkig was in mei 2011 aandelen LinkedIn te bemachtigen tegen de introductieprijs van 45 dollar, kan zijn geluk niet op. De eerste dag al steeg de koers naar 93 dollar per aandeel. Ruim twee jaar later gaat het aandeel al voor 213 dollar van de hand.

Of die koers helemaal realistisch is, is de vraag, maar het enthousiasme van beleggers is wel te begrijpen. LinkedIn liet donderdag nabeurs prachtige cijfers zien over het tweede kwartaal van 2013 en liet vooral zien dat het nog heel hard kan groeien.

De nettowinst van 3,7 miljoen dollar lijkt  op het eerste gezicht wat magertjes, maar dat die tegenviel was vooral vanwege eenmalige lasten. De nettowinst exclusief bijzondere lasten en baten viel namelijk wel spectaculair hoog uit: 44, 5 miljoen dollar tegenover 18,1 miljoen een jaar gelden. De omzet steeg met 59 procent tot 363,7 miljoen dollar.

Het derde kwartaal gaat volgens LinkedIn nog beter worden dan het tweede. De omzet zal tussen de 367 en 373 miljoen dollar bedragen, denkt het bedrijf.

Meer leden, vooral in opkomende markten

Veel belangrijker dan de aardige cijfers is dat het aantal gebruikers van LinkedIn hard groeit. In een kwartaal nam het aantal gebruikers met bijna tien procent toe tot 238 miljoen. De nieuwe leden kwamen niet zozeer uit redelijke verzadigde markten als de Verenigde Staten en Nederland, waar het netwerk al jarenlang dominant is als zakelijk netwerk, maar vooral uit andere landen waaronder opkomende economieën als Brazilië en India.

Het groeipotentieel van LinkedIn is nog verre van uitgeput. China, waar het netwerk in tegenstelling tot Facebook wel actief mag zijn van de autoriteiten, is nog een grotendeels onontgonnen gebied.En hoewel Amerikaanse internetbedrijven vaak moeite hebben om te concurreren met lokale Chinese rivalen, geldt dat nadeel veel minder voor Linkedin. Voor professionals in 's werelds grootste exporterende natie is het aansluiten bij een wereldwijd opererend zakelijk sociaal netwerk bijna per definitie interessant.

LinkedIn denkt dat het uiteindelijk groeit naar ongeveer 600 miljoen gebruikers, want dat is het aantal kenniswerkers in de wereld dat ze willen bereiken.

LinkedIn op mobiel in de kinderschoenen

Staat er niets de opmars van LinkedIn in de weg? Er zijn ook nog wel wat kritische noten te kraken. LinkedIn wordt door gebruikers nog vooral via de desktop benaderd en niet via de mobiele telefoon. Als je bedenkt dat zeker in groeimarkten als Brazilië en India de smartphone een nog grotere rol speelt, wordt het tijd dat het bedrijf op mobiel gebied een inhaalslag maakt. Iets wat het bedrijf zelf overigens erkent.

Daarnaast moet LinkedIn goed over zijn schouder blijven kijken. Want met name Google is met al zijn functionaliteiten en kapitaal in potentie een niet te onderschatten rivaal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl